Rwa kulszowa domowe metody łagodzenia objawów

0
2095

Rwa kulszowa domowe metody łagodzenia bólu

Leczenie rwy kulszowej powinno być poprzedzone dokładną diagnostyką i rozpoznaniem głównej przyczyny dolegliwości. Rwa kulszowa powodowana jest uciskiem nerwu kulszowego. Ucisk może zostać wywołany w obrębie kręgosłupa – konflikt korzeniowy, stenoza kanału kręgowego, dyskopatia. Lub w obwodowym przebiegu nerwu – zespół mięśnia gruszkowatego. Jak wiadomo rwa kulszowa jest objawem chorobowym a nie samoistną jednostką kliniczną – przeczytaj o przyczynach rwy kulszowej – dlatego też nie ma jednej złotej metody leczenia tego schorzenia.

Niezależnie od przyczyny ucisku rwie kulszowej towarzyszyć mogą wspólne objawy:

  • Ból
  • Podniesione napięcie mięśniowe
  • Parestezje czuciowe – mrowienie, drętwienie itp
  • Ograniczenie zakresów ruchomości.

W dalszej części wpisu przedstawię metody łagodzenia objawów rwy kulszowej, które można zastosować niezależnie od przyczyny wywołującej zaburzenia. Nie opisuję tu metod terapii tylko koncentruję się na sposobach, które można wykorzystać samodzielnie przed wizytą u specjalisty lub pomiędzy wizytami.

Istnieje kilka sposobów na łagodzenie powyższych objawów lecz pamiętajmy, że samo ich złagodzenie nie musi oznaczać wyleczenia i usunięcia głównej przyczyny. Techniki te mają pomóc w przetrwaniu ciężkich chwil i podnieść jakość życia w przebiegu choroby.
Oto wybrane przeze mnie sposoby łagodzenia dolegliwości wywołanych przez rwę kulszową.

• Okłady ciepłe lub zimne
• Ćwiczenia fizyczne
• Pozycje ułożeniowe
• Maści i żele przeciwzapalne i przeciwbólowe
• Techniki behawioralne
• Auto masaż

Czynniki chłodzące

Zimno doskonale sprawdza się w łagodzeniu objawów stanu zapalnego. Na niektóre osoby zimno może również wpływać rozluźniająco łagodząc napięcie mięśniowe. Lecznicze działanie zimna oparte jest na reakcji naczynioruchowej wywołującej w pierwszej odpowiedzi na działanie czynnika chłodzącego skurcz naczyń krwionośnych i po zaprzestaniu jego działania gwałtowny rozkurcz. Działanie to można porównać do pompy ssąco tłoczącej dzięki której kurczące się naczynia pozbywają się wszelkich metabolitów zapalnych by rozkurczając się przyjąć porcję czystej bogatej w składniki energetyczne krwi pochodzącej z części organizmu nie zajętej bezpośrednio stanem zapalnym.
Ponadto zauważono, że zimno wydatnie wpływa na spadek aktywności włókien nerwowych przewodzących ból oraz przyczynia się do wydzielania mazi stawowej.

Domowe techniki aplikacji czynnika chłodzącego

1. Cold pack
2. Kostki z lodem
3. Mrożonki
4. Żele i maści chłodzące

Czynniki cieplne

Ciepło w przeciwieństwie do zimna prowadzi do bezpośredniego rozszerzenia naczyń krwionośnych. Oznacza to, że przykładając czynnik rozgrzewający wywołujemy w chwili jego zadziałania rozszerzenie naczyń krwionośnych. Nie jest zalecane stosowanie ciepła na miejsca bezpośrednio objęte stanem zapalnym. Wiadomo też, że stawy nie najlepiej znoszą działanie okładów cieplnych. Natomiast bardzo dobrze wpływają one na funkcję nerwów obwodowych poprawiając ich przewodnictwo i przyśpieszając regenerację. Czynnik cieplny możemy również z powodzeniem stosować na napięte mięsnie wspomagając w ten sposób proces ich rozluźniania.

Domowe techniki aplikacji czynnika cieplnego

1. Hot pack
2. Żele i maści rozgrzewające
3. Termofor
4. Poduszka elektryczna
5. Lampy IR

Ćwiczenia fizyczne

Niektóre ćwiczenia mogą przyczynić się do złagodzenia napięcia mięśniowego a także do efektywnego rozprowadzania metabolitów zapalnych i dostarczania z krwią metabolitów odżywczych niezbędnych w przebiegu leczenia. W przypadku rwy kulszowej wywołanej nadmiernym niepięciem mięśnia gruszkowatego dobrze dobrany stretching może wydatnie zmniejszyć jego napięcie i chwilowo złagodzić ból oraz zabezpieczyć nerw przed działaniem ucisku.

Wybrane formy ćwiczeń wspomagających terapię rwy kulszowej

1. Ćwiczenia izometryczne
2. Ćwiczenia stabilizacji głębokiej
3. Ćwiczenia w wodzie
4. Stretching
5. Joga
6. Taj chi
7. Pilates

Pozycje ułożeniowe

Przez pozycję ułożeniowe rozumiem odpowiednie ułożenie ciała podczas wykonywania najczęstszych czynności aktywności dobowej. Sen, praca, obowiązki domowe.

 

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here